Wsparcie we wdrożeniu KSeF

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to ogólnopolska platforma teleinformatyczna umożliwiająca wystawianie, przesyłanie i przechowywanie faktur ustrukturyzowanych w formacie XML. Od 1 stycznia 2022 r. korzystanie z KSeF jest dobrowolne, jednak wkrótce stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców.

Wsparcie we wdrożeniu KSeF - usługa PKF BPO

Oferujemy kompleksową usługę wsparcia we wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zgodnie ze specyficznymi potrzebami Twojej firmy. Pomożemy Ci:

  • przeprowadzić audyt istniejących procesów, w tym obiegu dokumentów sprzedażowych i zakupowych,
  • zrozumieć aktualne i przyszłe wymagania prawno-podatkowe,
  • zweryfikować Twoją gotowość technologiczną do wejścia w system KSeF,
  • wybrać dostawcę oprogramowania idealnie dopasowanego do Twojej organizacji i zintegrowanego z KSeF,
  • a także zapewnimy wsparcie w procesie wdrożenia KSeF od strony organizacyjnej, formalno-proceduralnej, szkoleniowej.

Kluczowe terminy wdrożenia KSeF

1 lutego 2026
obowiązek korzystania z KSeF dla dużych przedsiębiorców (duży przedsiębiorca - wartość sprzedaży za rok 2024 jest wyższa od 200 mln zł brutto)

1 kwietnia 2026 
obowiązek dla pozostałych przedsiębiorców

1 stycznia 2027
obowiązek dla najmniejszych podatników „wykluczonych cyfrowo” (sprzedaż do 10 tys. zł brutto miesięcznie).

Okres przejściowy dla wdrożenia KSeF - dodatkowe ułatwienia

Aby ułatwić przedsiębiorcom wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur, Ministerstwo Finansów zapowiedziało wprowadzenie okresu przejściowego, który potrwa do końca 2026 roku. 

W okresie przejściowym:

  • nadal będzie możliwe wystawianie faktur przy użyciu kas rejestrujących,
  • nadal będzie możliwe wystawianie paragonów „z NIP” do 450 zł (100 EUR) uznawanych za faktury
  • nie będą nakładane na podmiot kary administracyjne za błędy popełnione przy wystawianiu faktur w KSeF
  • nie będzie obowiązku podawania numeru KSeF podczas płatności – również w przypadku transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności (MPP).

Choć brak przesłania faktury sprzedaży do KSeF nie będzie w okresie przejściowym skutkował karą pieniężną dla firmy, to faktury zakupu trzeba będzie pobierać z platformy KSeF, aby móc je prawidłowo ująć w rozliczeniach.

Korzyści z wdrożenia KSeF

  • Szybszy zwrot VAT – możliwość uzyskania zwrotu w terminie 40 dni zamiast standardowych 60 dni.
  • Brak konieczności przechowywania faktur – faktury są archiwizowane w systemie KSeF przez 10 lat (dotyczy faktur krajowych objętych obowiązkiem KSeF).
  • Faktury korekty in minus w postaci ustrukturyzowanej będą rozliczane na bieżąco, bez dodatkowej dokumentacji. Podobnie u nabywcy.
  • Eliminacja duplikatów – nie ma potrzeby wystawiania duplikatów, faktury będą dostępne na każde żądanie – bez potrzeby ich ponownego wystawiania.
  • Eliminacja zaginięcia dokumentów – faktury zakupu będą dostępne w jednym miejscu, już nie zaginą w szufladzie pracownika. Natomiast odbiorca nie będzie mógł twierdzić, że nie otrzymał wystawionej przez nas faktury — po przesłaniu do KSeF będzie ona automatycznie dostępna dla kontrahenta w systemie.
  • Automatyzacja procesów – możliwość przyśpieszenia i ułatwienia obiegów dokumentów poprzez jednolite formaty faktur.

Nowe funkcjonalności KSeF

W związku z przesunięciem terminu obowiązkowego wdrożenia KSeF, Ministerstwo Finansów wprowadziło szereg nowych funkcjonalności, które mają na celu ułatwienie pracy z systemem oraz lepsze przygotowanie przedsiębiorców do nadchodzących obowiązków. 

Nowe rozwiązania, które zwiększają elastyczność i komfort korzystania z KSeF w zakresie wystawiania faktur:

  • Tryb „offline24” – możliwość wystawiania faktur w trybie offline z obowiązkiem przesłania do KSeF nie później niż w następnym dniu roboczym po ich wystawieniu.
  • Aplikacja mobilna KSeF – dostępna w sklepach Google Play i App Store, umożliwia wystawianie i przeglądanie faktur na urządzeniach mobilnych.
  • Ułatwienia przy pobieraniu faktur – możliwość masowego pobierania faktur w postaci XML.
  • Możliwość wystawiania faktur dla konsumentów w KSeF (dobrowolnie).

Jak się przygotować do KSeF - zalecenia ekspertów PKF

Wdrożenie KSeF to proces, który warto dobrze zaplanować – zwłaszcza, że dotyczy on nie tylko systemów księgowych, ale również codziennej, operacyjnej pracy w firmie. 

Na czym przede wszystkim należy się skupić  planując wdrożenie KSeF w Twojej firmie:

  • Weryfikacja systemów do wystawiania faktur sprzedaży – upewnij się, że Twój program do fakturowania lub sposób wystawiania faktur sprzedaży będzie kompatybilny z KSeF.
  • Szkolenie pracowników – zapewnij odpowiednie przeszkolenie zespołu w zakresie obsługi KSeF. Szkolenia z KSeF są istotne nie tylko dla osób wystawiających faktury, ale również dla pracowników odpowiedzialnych za ich odbiór i dalsze przetwarzanie, ponieważ prawidłowe funkcjonowanie w nowym systemie wymaga zrozumienia całego obiegu dokumentów i współpracy między działami.
  • Uzyskanie certyfikatów – od 1 listopada 2025 r. można występować o certyfikaty wystawcy faktury, niezbędne do uwierzytelnienia w systemie.
  • Planowanie integracji – jeśli wystawiasz faktury sprzedaży w swoim systemie sprzedażowym, bądź korzystasz z zagranicznego systemu, to już teraz należy zaplanować proces integracji z KSeF, aby uniknąć problemów w momencie wejścia w życie obowiązku.
  • Obieg dokumentów kosztowych – warto pamiętać, że KSeF nie zastępuje wewnętrznego obiegu dokumentów w firmie. System przekazuje ustrukturyzowane dane, ale nie zarządza ich dalszym procesowaniem. Dlatego istotne jest, aby przeanalizować dotychczasowe zasady obiegu faktur kosztowych i – w razie potrzeby – je zaktualizować, tak aby współgrały z nowym modelem pracy.

Przygotowanie do wdrożenia KSeF z ekspertami PKF

Oferujemy wsparcie w przygotowaniu do wdrożenia KSeF, w tym:

  • Analizę gotowości systemów sprzedażowych i księgowych do integracji z KSeF
    Nie wszystkie programy sprzedażowe używane obecnie przez przedsiębiorców będą zintegrowane z systemem KSeF, W ramach naszej usługi, weryfikujemy indywidualnie, czy i kiedy używany przez Twoją firmę program będzie zgodny z wymogami technicznymi KSeF. Zarekomendujemy również inne dostępne rozwiązania techniczne, jeśli będą one efektywniejsze dla Twojej firmy.
  • Wsparcie w uzyskaniu certyfikatów KSeF, elektronicznych pieczęci kwalifikowanych. Nasze biuro pomoże Twojej firmie przejść przez etap pierwszego uwierzytelnienia w KSeF, nadania odpowiednich uprawnień, wyboru odpowiedniego modelu pracy z KSeF.
  • Doradztwo w zakresie dostosowania procesów biznesowych do nowych wymogów, W ramach naszej usługi możemy wspomóc Twoją firmę w przeprowadzeniu audytu aktualnych procesów sprzedażowych, zakupowych, obiegu dokumentów i pomóc Twojej firmie ułożyć te procesy na nowo, uwzględniając wymogi KSeF.
  • Wsparcie w zakresie formalno-proceduralnym. W zakresie naszej usługi oferujemy pomoc w przygotowaniu lub aktualizacji odpowiednich procedur wewnętrznych dla Twojej firmy, w tym procedur dotyczących obiegu dokumentów, jak również w zakresie aktualizacji umów z Twoimi kontrahentami w zakresie zapisów dotyczących wystawiania/odbioru faktur.
  • Aktualizację polityki rachunkowości w zakresie zmian w obiegu dokumentów. Zmiany w procesach firmowych mogą wymagać naniesienia odpowiednich zmian również w polityce rachunkowości. W ramach naszej usługi możemy przygotować dla Twojej firmy odpowiednią aktualizację uwzględniającą zmiany związane z wejściem KSeF.
Sprawdź, za co docenili nas Klienci
Referencje

Szukasz rozwiązania dla swojej firmy?

Wypełnij formularz i otrzymaj ofertę!
Katarzyna Rupp

Katarzyna Rupp
Wsparcie we wdrożeniu KSeF

Skontaktuj się ze mną
Sprawdź poprawność danych
Sprawdź poprawność danych
Sprawdź poprawność adresu
Sprawdź poprawność numeru
Zgoda jest wymagana
Szybki kontakt
Znajdź nas