Czy jednostki mikro i małe muszą ponownie uchwalać uproszczenia sprawozdawcze?

Data publikacji: 06.11.2025  |  Udostępnij

Nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadza konieczność podjęcia nowych decyzji przez część jednostek. Od 2025 roku część jednostek mikro i małych będzie musiała ponownie podjąć uchwały w sprawie stosowania uproszczeń sprawozdawczych. Zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o rachunkowości z dnia 6 grudnia 2024 r., która ogranicza czas obowiązywania wcześniej podjętych decyzji organów zatwierdzających.

 

Dotychczasowe uchwały obowiązują tylko do sprawozdań za 2024 rok

Zgodnie z art. 14 ust. 9 ustawy nowelizującej:
„Podjęte przez organ zatwierdzający przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy decyzje w sprawie sporządzania sprawozdań, o których mowa w art. 3 ust. 1a i 1c ustawy zmienianej w art. 1, pozostają w mocy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie niniejszej ustawy.”

Oznacza to, że „stare” uchwały zachowują moc wyłącznie dla sprawozdań finansowych za rok 2024. W konsekwencji, dla sprawozdań za rok 2025 i lata kolejne, jednostki chcące korzystać z niektórych uproszczeń będą musiały ponownie je zatwierdzić.

Status jednostki to nie to samo co stosowanie uproszczeń

W praktyce często pojawia się błędne przekonanie, że skoro jednostka spełnia kryteria dla statusu mikro lub małej, automatycznie stosuje uproszczenia.

Tymczasem – jak wyraźnie wskazuje nowy art. 49c ustawy o rachunkowości (obowiązujący od 2025 r.) – decyzję o stosowaniu uproszczeń podejmuje organ zatwierdzający jednostki.

Innymi słowy:

  • status jednostki wynika z danych finansowych i liczby zatrudnionych,
  • stosowanie uproszczeń wymaga świadomej decyzji organu zatwierdzającego, jeśli jednostka chce z nich skorzystać.

Jakie uproszczenia wymagają uchwały?

Przepisy nowego art. 49c odnoszą się do uproszczeń wymienionych w art. 46–49 ustawy o rachunkowości. 

Dotyczą one sposobu prezentacji:

  • bilansu,
  • rachunku zysków i strat,
  • informacji dodatkowej,
  • sprawozdania z działalności.

Nie dotyczą natomiast rachunku przepływów pieniężnych ani zestawienia zmian w kapitale własnym.
Powód jest prosty: zgodnie z art. 45 ust. 3 ustawy o rachunkowości te dwa elementy nie są obligatoryjne dla jednostek mikro i małych, więc brak ich sporządzania nie wymaga odrębnej decyzji.

Dla lepszego zobrazowania sytuacji przyjrzyjmy się przykładowym jednostkom małym:

Przykład A
Jednostka mała, która:

  • nie sporządza rachunku przepływów pieniężnych ani zestawienia zmian w kapitale własnym, oraz
  • sporządza bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową w pełnej wersji (według załącznika nr 1 do ustawy).

W tym przypadku jednostka nie musi podejmować żadnej nowej uchwały.
Dlaczego?

  • brak dwóch elementów sprawozdania wynika z art. 45 ust. 3 ustawy,
  • pozostałe elementy są sporządzane w pełnym zakresie, więc również nie wymagają decyzji organu zatwierdzającego.

Przykład B
Jednostka mała, która:

  • nie sporządza rachunku przepływów pieniężnych ani zestawienia zmian w kapitale własnym, oraz
  • sporządza bilans, rachunek zysków i strat w pełnej wersji (według załącznika nr 1 do ustawy), oraz
  • sporządza uproszczoną informację dodatkową (według załącznika nr 5 do ustawy)

W tym przypadku, jeśli jednostka chce nadal korzystać z uproszczenia w odniesieniu do informacji dodatkowej powinna podjąć nową uchwałę. 
Dlaczego?

  • uproszczony sposób prezentacji informacji dodatkowej wymaga podjęcia uchwały zgodnie z art. 49c ustawy,
  • „stara” uchwała pozostaje w mocy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2024 do 20 grudnia 2024, zgodnie z art. 14 ust. 9 ustawy zmieniającej.

Kiedy nowa uchwała jest konieczna?

Jeżeli jednostka dotychczas korzystała z uproszczeń w zakresie bilansu, rachunku zysków i strat lub informacji dodatkowej (sporządzając je zgodnie z załącznikiem nr 4 lub 5 do ustawy o rachunkowości), musi w 2025 roku ponownie podjąć uchwałę o ich stosowaniu.

W pozostałych przypadkach – gdy sprawozdanie finansowe jest sporządzane w pełnym zakresie lub uproszczenia wynikają wprost z przepisów – podejmowanie nowej uchwały nie jest wymagane.

Wnioski dla praktyki
Warto, aby organy zatwierdzające już na etapie przygotowania sprawozdań za rok 2025 przeanalizowały, czy ich jednostki faktycznie stosują uproszczenia i czy nie jest konieczne przyjęcie nowych uchwał.
Dzięki temu możliwe będzie uniknięcie wątpliwości interpretacyjnych oraz ewentualnych zastrzeżeń ze strony biegłego rewidenta podczas badania sprawozdania finansowego.

Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu sprawozdania finansowego spółki? Skorzystaj z doświadczenia ekspertów, którzy zadbają o zgodność z przepisami. Skontaktuj się z nami i umów rozmowę.