Rejestracja spółki - przewodnik prawny i praktyczny

Data publikacji: 23.05.2025  |  Udostępnij

Założenie własnej firmy to ekscytujący moment, ale też pełen formalności, które mogą zniechęcić nawet najbardziej zdeterminowanego przedsiębiorcę. Tymczasem rejestracja spółki – choć wymaga precyzji i znajomości procedur – nie musi być procesem skomplikowanym ani czasochłonnym. Kluczowe jest dobre przygotowanie oraz zrozumienie wymagań prawnych. 

W tym przewodniku pokazujemy między innymi, jak sprawnie i zgodnie z przepisami przejść przez proces zakładania spółki, ile trwa rejestracja spółki w KRS i na co warto zwrócić uwagę na każdym etapie. Wiedza to Twój pierwszy kapitał – zadbaj, by był solidny.

Wybór formy prawnej dla Twojego biznesu

Jakie możliwości daje polskie prawo?

Zanim rozpoczniesz proces rejestracji, musisz podjąć decyzję: jaką formę prawną będzie mieć Twoja firma? To krok kluczowy, który wpłynie na odpowiedzialność, sposób opodatkowania, a także możliwości finansowania działalności. Polskie prawo przewiduje kilka opcji, z których najpopularniejsze to jednoosobowa działalność gospodarcza (wpis do CEIDG), spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) oraz spółka akcyjna.

Dla początkujących przedsiębiorców często najlepszym wyborem jest sp. z o.o. – łączy ona ograniczoną odpowiedzialność wspólników z relatywnie prostą strukturą organizacyjną. Spółka z o.o. jest pełnoprawnym podmiotem praw i obowiązków niezależnym od jej wspólników. Z kolei spółka akcyjna, choć bardziej wymagająca w kwestii jej zawiązania, bowiem wymaga statutu w formie aktu notarialnego, wpłaty minimalnego kapitału zakładowego (100 tys. zł) i złożonej sprawozdawczości, to otwiera ona drogę do pozyskania inwestorów i wejścia na giełdę. Natomiast działalność gospodarcza wpisana do CEIDG to najprostsza forma prowadzenia firmy, ale nie daje ochrony prywatnego majątku w przypadku zobowiązań.

Dobór formy prawnej powinien być dostosowany do specyfiki działalności, planowanej skali oraz strategii rozwoju. Dlatego warto w tym miejscu skorzystać ze wsparcia ekspertów, takich jak zespół PKF BPO, który pomaga dobrać najkorzystniejsze rozwiązanie z punktu widzenia podatkowego, prawnego i biznesowego.

Rejestracja spółki z o.o.

Ile naprawdę trwa i jakie dokumenty są niezbędne?

Wokół rejestracji spółki z o.o. narosło wiele mitów – przede wszystkim dotyczących czasu. W praktyce, jeżeli wszystko jest dobrze przygotowane, cała procedura może zająć zaledwie kilka dni roboczych. Kluczowe jest odpowiednie przygotowanie dokumentów oraz wybór właściwego trybu rejestracji.

Możesz zdecydować się na rejestrację „tradycyjną” – z podpisaną u notariusza umową spółki i wnioskiem za pośrednictwem Portalu Rejestrów Sądowych – albo skorzystać z systemu S24, który umożliwia szybsze założenie spółki online. W przypadku S24, przy poprawnym wypełnieniu wniosków, wpis do KRS często następuje w ciągu 24–72 godzin. Dla trybu „tradycyjnego” czas ten może się wydłużyć do kilku tygodni, zwłaszcza w okresach dużego obłożenia sądów rejestrowych.

Aby zarejestrować spółkę z o.o., konieczne jest przygotowanie umowy spółki, określenie wysokości kapitału zakładowego (minimalnie 5 000 zł), ustalenie danych wspólników i członków zarządu oraz złożenie odpowiednich wniosków do KRS. Do tego dochodzą oświadczenia, np. o pokryciu kapitału zakładowego, czy oświadczenie członków zarządu lub prokurentów o wyrażeniu zgody na ich powołanie. Brzmi skomplikowanie? Eksperci działu prawnego PKF na co dzień zapewniają kompleksowe wsparcie w zakresie zakładania spółek i ich oddziałów, doradzają w zakresie wyboru optymalnej formy prowadzenia działalności oraz doradzają najlepszą formę opodatkowania.

Po rejestracji – najważniejsze obowiązki i terminy

O czym musisz pamiętać?

Uzyskanie wpisu do KRS to nie koniec obowiązków. Przedsiębiorca musi dopełnić szeregu formalności, by spółka mogła legalnie funkcjonować. 

Co prawda spółka nie musi dodatkowo zgłaszać się do ZUS, chyba że chodzi o zgłoszenie wspólników jako płatników składek na własne ubezpieczenia lub spółka planuje zatrudnić pracownika. Spółka ma na to 7 dni od daty zatrudnienia pierwszego pracownika. Od 1 stycznia 2023 r. każdy przedsiębiorca, który jest płatnikiem składek, ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.

W ciągu 21 dni od zarejestrowania w KRS,  konieczne jest przekazanie tzw. danych uzupełniających do Urzędu Skarbowego (NIP-8) wskazując m.in. wykaz otwartych rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej.

Warto też pamiętać o obowiązku zgłoszenia beneficjenta rzeczywistego do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) – mamy na to 14 dni od rejestracji. Spóźnienie grozi karami finansowymi. Do tego, jeśli planujesz sprzedaż objętą podatkiem, dochodzi ewidencjonowanie w VAT. Nasi eksperci  prowadzą przedsiębiorców przez każdy z tych etapów, eliminując ryzyko pomyłek i opóźnień.

Profesjonalne wsparcie przy rejestracji spółki

Dlaczego warto skorzystać ze wsparcia profesjonalistów?

Rejestracja spółki wymaga skrupulatności, znajomości przepisów i umiejętności przewidywania potencjalnych problemów. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wsparcie zewnętrznych ekspertów. Specjaliści PKF od lat pomagają firmom przejść przez proces rejestracji – od wyboru formy prawnej, przez przygotowanie dokumentów, po reprezentację przed KRS i urzędami.

Dzięki doświadczeniu w pracy z firmami z różnych branż, zespół PKF BPO potrafi zaproponować najbardziej efektywne rozwiązania, minimalizując czas i koszty związane z rozpoczęciem działalności. Dla wielu przedsiębiorców to nie tylko oszczędność nerwów, ale realna przewaga na starcie. Bo dobrze przygotowany start to fundament sukcesu – a PKF BPO wie, jak go zbudować.

Założenie spółki może być prostsze, niż myślisz.
Zadbaj o dobry start z pomocą naszych specjalistów.
Skontaktuj się z nami i zyskaj solidne wsparcie od pierwszego kroku.